Jump to content

Dutch Talk

TheMail
On 9/15/2017 at 12:23 PM, MeepLikesToBuildPc's said:

Update: mijn iPad mini was er nogal klaar mee na 2 jaar dagelijks 5+ uur gebruik op school, heb in de 10.5 iPad pro geïnvesteerd, met de KB en Pencil. Meer dan waard. Zo vloeiend ook, maar met een geekbench score van bijna 10,000 multicore is dat wel te begrijpen Lmao 

Waarom geen macbook voor school? Lijkt mij praktischer? (heb zelf n 2012 MBA 11" voor school en die werkt heel erg goed)

Edit: ik zie dat je ongeveer 950 euro hebt betaald, da's inderdaad minder dan een goede macbook want apple laat de air in de steek :( 1366x768 :(

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, mikat said:

Waarom geen macbook voor school? Lijkt mij praktischer? (heb zelf n 2012 MBA 11" voor school en die werkt heel erg goed)

Edit: ik zie dat je ongeveer 950 euro hebt betaald, da's inderdaad minder dan een goede macbook want apple laat de air in de steek :( 1366x768 :(

Ik heb zelf altijd super veel genoten van met een touchscreen werken, en met de Apple pencil werken is echt super. En een MacBook is aanzienlijk gewichtiger. 

My Main Build: NZXT S340 - NZXT Kraken X31 - Crucial MX100 256GB - i5 4460 - Gigabyte Z97P D3 - Kingston HyperX Red 8GB - MSI Nvidia GTX 780 3GB - Corsair LL & HD RGB Fans, Corsair Lighting Node Pro. 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

On 17-9-2017 at 5:26 PM, MeepLikesToBuildPc's said:

739+109+159

 

maar Ik betaal geen btw dus dat scheelt 

En dat voor een tablet. Maar nog altijd goedkoper dan een surface pro.

En windows laptops van bijna 1000 met touchscreen zijn er niet echt denk ik?

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

On 9/19/2017 at 11:09 AM, Principis said:

En dat voor een tablet. Maar nog altijd goedkoper dan een surface pro.

En windows laptops van bijna 1000 met touchscreen zijn er niet echt denk ik?

Jawel; maar ik heb al een Windows laptop, en ik wil iets simpels dat ik gelijk kan aanklikken en aan de slag kan gaan. Bij Windows nog nooit meegemaakt zonder meer dan duizenden uit te geven. Ook wordt dat zwaarder, en groter.

 

iOS 11 zorgt er echt voor dat de iPad steeds meer een laptop replacement wordt; en de performance is zowat gelijk met ultrabooks van die prijs.

My Main Build: NZXT S340 - NZXT Kraken X31 - Crucial MX100 256GB - i5 4460 - Gigabyte Z97P D3 - Kingston HyperX Red 8GB - MSI Nvidia GTX 780 3GB - Corsair LL & HD RGB Fans, Corsair Lighting Node Pro. 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hello,

 

even een vraagje aan de mensen hiero. ik heb vandaag van ziggo een nieuwe router/modem gekregen, maar nu werken mijn netwerk switches nietmeer! als ik een switch aansluit valt letterlijk al het internet weg. zelfs de wifi.

heeft een van jullie hier misschien een verklaring, en anders ook een oplossing voor? ik ben zelf namelijk een beetje ten einde raad. :(

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, RollinLower said:

hello,

 

even een vraagje aan de mensen hiero. ik heb vandaag van ziggo een nieuwe router/modem gekregen, maar nu werken mijn netwerk switches nietmeer! als ik een switch aansluit valt letterlijk al het internet weg. zelfs de wifi.

heeft een van jullie hier misschien een verklaring, en anders ook een oplossing voor? ik ben zelf namelijk een beetje ten einde raad. :(

Zelf heb ik ook een ziggo modem/router, maar daar hangt nog een eigen router aan en dat ziggo ding staat op bridge modus, aan die router hangt weer een switch, nog niet zulk soort problemen ondervonden.

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Verveelde me vandaag een beetje, heb me uiteindelijk een mini-koelkastje gebouwd uit wat piepschuim, een blokje hout, een peltier element, 2 oude CPU koelers (een die voor dit soort doeleinden was en een die van een oude pentium 4 pc komt) en 2 fans.

Hij werkt goed. Ik kan varrieren tussen 150, 70 en 35 watt stroomgebruik waarbij 150 watt eigenlijk alleen nuttig is tijdens het afkoelen zelf, 70 watt is handig voor dat laatste beetje bijkoelen als die al koud is en 35 is gewoon om temperatuur vast te houden. Als je dit vergelijkt met andere koelkasten is dat ding dus best zuinig. Bij die 35W stand haalt die de 4°C en bij die 70W stand haalt die zelf de 2°C (bij de 150W stand heeft die hetzelfde omdat hij dan minder efficient is). Er is in totaal een ruimte in van 188*188*335mm (L*B*H) met op sommige plekken een hoogte van 355mm (genoeg voor 8 flesjes bier naast elkaar op de bodem, maar een 1.5L fles past er ook net in).

Ga er komende dagen ergens waarschijnlijk nog een thermometertje op zetten die de temperatuur binnen in dat ding moet meter en dat dan op een LED schermpje laat zien. Hij werkt overigens op 12/7/5V dus een computer voeding is daar perfect voor. Hij hangt atm nog aan mijn pc, maar ik ga er binnenkort ook een aparte voeding op aansluiten zodat het een stand alone unit wordt.

Niet te vergeten, hij is ook best gvd stil ook, beide fans die er in zitten draaien namelijk op 7V en voor de rest zitten er geen geluid producerende voorwerpen op/aan.

Als iemand interesse heeft in foto's oid, zeg ff.

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, tomaatvk said:

Verveelde me vandaag een beetje, heb me uiteindelijk een mini-koelkastje gebouwd uit wat piepschuim, een blokje hout, een peltier element, 2 oude CPU koelers (een die voor dit soort doeleinden was en een die van een oude pentium 4 pc komt) en 2 fans.

Hij werkt goed. Ik kan varrieren tussen 150, 70 en 35 watt stroomgebruik waarbij 150 watt eigenlijk alleen nuttig is tijdens het afkoelen zelf, 70 watt is handig voor dat laatste beetje bijkoelen als die al koud is en 35 is gewoon om temperatuur vast te houden. Als je dit vergelijkt met andere koelkasten is dat ding dus best zuinig. Bij die 35W stand haalt die de 4°C en bij die 70W stand haalt die zelf de 2°C (bij de 150W stand heeft die hetzelfde omdat hij dan minder efficient is). Er is in totaal een ruimte in van 188*188*335mm (L*B*H) met op sommige plekken een hoogte van 355mm (genoeg voor 8 flesjes bier naast elkaar op de bodem, maar een 1.5L fles past er ook net in).

Ga er komende dagen ergens waarschijnlijk nog een thermometertje op zetten die de temperatuur binnen in dat ding moet meter en dat dan op een LED schermpje laat zien. Hij werkt overigens op 12/7/5V dus een computer voeding is daar perfect voor. Hij hangt atm nog aan mijn pc, maar ik ga er binnenkort ook een aparte voeding op aansluiten zodat het een stand alone unit wordt.

Niet te vergeten, hij is ook best gvd stil ook, beide fans die er in zitten draaien namelijk op 7V en voor de rest zitten er geen geluid producerende voorwerpen op/aan.

Als iemand interesse heeft in foto's oid, zeg ff.

Zeker geinteresseerd in de foto's, leuk project!

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, mikat said:

Zeker geinteresseerd in de foto's, leuk project!

Dan bij deze wat foto's. Let niet op de rommel aub.

Hier eentje van het totale ding (er zit voor nu een 1.5L fles water in en die staat atm al 1.5 uur koud, dat is ook waar de multimeter onderin de temperatuur van meet).

cPouZsR.jpg

 

Dan nu wat foto's van de koeler aan de bovenkant. Zoals je mss kan zien staat hij enigszins schuin, hier zou ik graag iets aan doen, maar heb nog niet echt een makkelijke oplossing gevonden. Dat houten balkje zit daar overigens zodat niet al het gewicht van de koeler op het midden van het dak rust (waar niks onder zit), maar dat een redelijk gedeelte ook aan de zijkant van de dakplaat zit (waar de binnenmuren onder zitten). Als je goed kijkt naar de kabels op de 3e foto zie je als het goed is 2 sets aan fan kabels (waarvan 1 van de fans in de koelkast zit voor betere circulatie in het ding zelf, hier later meer over) en een rode en zwarte kabel voor de stroomtoevoer van het peltier-element die voor de koeling zorgt.

Spoiler

zCqyyLv.jpgRU7gE2C.jpgMTpizOK.jpg

En dit wordt vervolgd door een foto van het heatsink systeem aan de binnenkant. Dit koelblok zit via tie-wraps vast aan de heatpipes van het koelblok aan de buitenkant met daartussen het element geklemd. Om de tie-wraps die om dit koelblok aan de binnenkant zitten heb ik weer nieuwe tie-wraps gedaan die de fan op zn plaats houden. De connector gaat direct uit de fan naar boven en naar buiten. Leuk feitje mss, die fan aan de binnenkant had ik er eerst niet zitten met het gevolg dat het koelblok gewoon bevoor (heb -5 gemeten en er zat een laagje ijs op) terwijl de lucht eromheen gewoon nog 15 graden was.

Spoiler

YA5u0xK.jpg

En dan als laatste wat general foto's van het deurtje/de binnenkant van de kast. Hier valt weinig bijzonders over te zeggen denk ik. Behalve mss dat de hele buitenwand (behalve de blokken aan de bovenkant (varrierend tussen 20 en 47mm dikte) en onderkant (57mm dik)) bestaat uit 2 lagen piepschuim van 19mm dik (dus 38mm totaal) waardoor hij ook niet eens koud aanvoelt aan de buitenkant terwijl het aan de binnenkant gewoon 2 graden is. Ook is het mss noemenswaardig dat het deurtje gewoon via wrijving wordt vastgehouden, maar dat alles zo is gesneden (met wat trail & error) dat het erin/eruit halen van het deurtje zonder ook maar iets van kracht gaat, maar dat hij wel gewoon goed dicht zit als die erop zit. Ik voel ook nergens koude lucht weglekken uit de koelkast als die dicht zit (behalve een klein beetje rondom de bovenkant waar letterlijk een gat zit voor het element en zelfs daar is het bijna niks).

Spoiler

FaTe25z.jpgiS1zCpk.jpg

Oja, en mss nog een foto van hoe hij atm zit aangesloten op stroom (via mijn desktop voeding, dit ga ik nog mooier maken via een losse voeding). Dit is atm echt super skechy xD

Spoiler

E44Loha.jpg

 

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, tomaatvk said:

Verveelde me vandaag een beetje, heb me uiteindelijk een mini-koelkastje gebouwd uit wat piepschuim, een blokje hout, een peltier element, 2 oude CPU koelers (een die voor dit soort doeleinden was en een die van een oude pentium 4 pc komt) en 2 fans.

Hij werkt goed. Ik kan varrieren tussen 150, 70 en 35 watt stroomgebruik waarbij 150 watt eigenlijk alleen nuttig is tijdens het afkoelen zelf, 70 watt is handig voor dat laatste beetje bijkoelen als die al koud is en 35 is gewoon om temperatuur vast te houden. Als je dit vergelijkt met andere koelkasten is dat ding dus best zuinig. Bij die 35W stand haalt die de 4°C en bij die 70W stand haalt die zelf de 2°C (bij de 150W stand heeft die hetzelfde omdat hij dan minder efficient is). Er is in totaal een ruimte in van 188*188*335mm (L*B*H) met op sommige plekken een hoogte van 355mm (genoeg voor 8 flesjes bier naast elkaar op de bodem, maar een 1.5L fles past er ook net in).

Ga er komende dagen ergens waarschijnlijk nog een thermometertje op zetten die de temperatuur binnen in dat ding moet meter en dat dan op een LED schermpje laat zien. Hij werkt overigens op 12/7/5V dus een computer voeding is daar perfect voor. Hij hangt atm nog aan mijn pc, maar ik ga er binnenkort ook een aparte voeding op aansluiten zodat het een stand alone unit wordt.

Niet te vergeten, hij is ook best gvd stil ook, beide fans die er in zitten draaien namelijk op 7V en voor de rest zitten er geen geluid producerende voorwerpen op/aan.

Als iemand interesse heeft in foto's oid, zeg ff.

dude WTF? "Verveelde me vandaag een beetje, heb me uiteindelijk een mini-koelkastje gebouwd"

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, mikat said:

Heel cool :ph34r:

Heb ik zelf ook willen doen maar kom er nooit aan toe haha, nog een keertje aliexpress langsgaan voor een paar onderdelen als een cooler, peltier element en een voeding er voor, heb jij tips?

Een paar tips:

Het belangrijkste, zorg voor een krachtig peltier-element (tec1-12715 elementen zijn de krachtigste die zo te krijgen zijn en die zijn ten zeerste aan te raden, deze zijn ook 40*40mm en dat is ~cpu sized). Je zou ook dat element kunnen stacken met minder krachtige elementen om lagere temperaturen te halen, maar de powerdraw gaat dan wel omhoog. Zo'n 12715 element gebruikt namelijk al 150W als die op 12V runt, op 7V is het maar 70W en op 5V 35, maar dan zijn ze een stuk minder krachtig qua cooling.

Vervolgens, zorg voor een stevig koelblok, dual tower of waterkoeling is aan te raden. Des te koeler hij het element houdt, des te koeler de koelkast wordt en dan wordt die zelf ietsje efficienter.

Je zou ook kunnen overwegen een water reservoir in te bouwen in je koelkast. Dit zou ervoor zorgen dat het langer duurt tot die is afgekoeld, maar met het voordeel dat hij niet elke keer opnieuw volledig af moet koelen als je hem open maakt.

Als laatste, zorg voor dikke stroomkabels. De 12.5A die een 12715 element op 12V trekt laat alles wat niet ook maar een beetje dik is gewoon smelten. Laat staan als je meerdere elementen gebruikt.

Mooie pun trouwens xD

1 hour ago, lolimpol said:

dude WTF? "Verveelde me vandaag een beetje, heb me uiteindelijk een mini-koelkastje gebouwd"

Dat is hoe ik werk, als ik me verveel ga ik denken en ik heb zo'n "waarom niet?"-houding dus als ik dan iets bedenk wat te doen is doe ik dat ook gwn.

 

Er zit onderhand trouwens een thermometer geintegreerd in mijn koelkastje en ik ben al onderweg met het maken van een mechanisme die het element uitschakelt als de kast koud genoeg is (stroom besparing). Nu nog eens zoeken naar een voeding die ik hier goed voor kan gebruiken want degene die ik atm heb liggen zijn een beetje te luid imo.

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

On ‎2‎-‎10‎-‎2017 at 6:36 PM, tomaatvk said:

Verveelde me vandaag een beetje, heb me uiteindelijk een mini-koelkastje gebouwd uit wat piepschuim, een blokje hout, een peltier element, 2 oude CPU koelers (een die voor dit soort doeleinden was en een die van een oude pentium 4 pc komt) en 2 fans.

Hij werkt goed. Ik kan varrieren tussen 150, 70 en 35 watt stroomgebruik waarbij 150 watt eigenlijk alleen nuttig is tijdens het afkoelen zelf, 70 watt is handig voor dat laatste beetje bijkoelen als die al koud is en 35 is gewoon om temperatuur vast te houden. Als je dit vergelijkt met andere koelkasten is dat ding dus best zuinig. Bij die 35W stand haalt die de 4°C en bij die 70W stand haalt die zelf de 2°C (bij de 150W stand heeft die hetzelfde omdat hij dan minder efficient is). Er is in totaal een ruimte in van 188*188*335mm (L*B*H) met op sommige plekken een hoogte van 355mm (genoeg voor 8 flesjes bier naast elkaar op de bodem, maar een 1.5L fles past er ook net in).

Ga er komende dagen ergens waarschijnlijk nog een thermometertje op zetten die de temperatuur binnen in dat ding moet meter en dat dan op een LED schermpje laat zien. Hij werkt overigens op 12/7/5V dus een computer voeding is daar perfect voor. Hij hangt atm nog aan mijn pc, maar ik ga er binnenkort ook een aparte voeding op aansluiten zodat het een stand alone unit wordt.

Niet te vergeten, hij is ook best gvd stil ook, beide fans die er in zitten draaien namelijk op 7V en voor de rest zitten er geen geluid producerende voorwerpen op/aan.

Als iemand interesse heeft in foto's oid, zeg ff.

 

Netjes! Dat zijn echt het soort projecten dat ik leuk vind...

 

Zelf ben ik bezig met een ander soort projectje; ik heb nu zo'n Kallax-kast van IKEA als tv-meubel, en ik wil eigenlijk m'n huidige HTPC vervangen door eentje die de Phenom II die vroeger in m'n gaming-rig zat gebruikt, en een zelfgemaakte behuizing binnenin die kast gebruikt. Op dit moment zijn het alleen nog maar een SolidWorks-model, en zoals je kunt zien is ook dat nog niet af, maar het geeft al een beetje een idee:

 

PfxGmVm.png

 

28CkWaS.png

 

RRokRvn.png

 

Het leek me wel grappig om zo'n oude Zalman-koeler te gebruiken, en ik heb er nog ergens eentje liggen. Waarschijnlijk kunnen die dingen geen 145W aan, maar in een HTPC heb je toch geen zes cores nodig, dus ik denk dat ik van mijn Phenom II X6 een Phenom II X4 ga maken. Op esthetisch vlak wil ik iig iets met koper-kleurige onderdelen gaan doen...

 

En ja, dat zijn echte K&N-luchtfilters. Ze zijn nog niet eens zo duur als ik dacht, en ze zien er natuurlijk geweldig uit...

Main Rig "Melanie" (click!) -- AMD Ryzen7 1800X • Gigabyte Aorus X370-Gaming 5 • 3x G.SKILL TridentZ 3200 8GB • Gigabyte GTX 970 G1 Gaming • Corsair RM750x • Phanteks Enthoo Pro --

HTPC "Keira" -- AMD Sempron 2650 • MSI AM1I • 2x Kingston HyperX Fury DDR3 1866 8GB • ASUS ENGTX 560Ti • Corsair SF450 • Phanteks Enthoo EVOLV Shift --

Laptop "Abbey" -- AMD E-350 • HP 646982-001 • 1x Samsung DDR3 1333 4GB • AMD Radeon HD 6310 • HP MU06 Notebook Battery • HP 635 case --

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, rjfaber91 said:

-Snip-

Leuk om te zien dat er hier ook meerdere mensen zijn die dat soort projecten interessant vinden.

 

Het design voor die case ziet er goed uit moet ik zeggen en een mooi idee om het direct te integreren met een kast. Ik heb alleen wel een paar vraagjes, hoe/waar ben je van plan die kast te maken? Voor zover het lijkt wil je ook een acrylen plaat erop zetten of zie ik dat verkeerd en waarom mount je je componenten eigenlijk niet direct in de houten kast i.p.v. in een metalen kast in de houten kast? Je zou daardoor je mogelijkheid verliezen om je mobo rechtop te zetten, maar het lijkt me wel mooier uitzien.

 

Ben zeker benieuwd naar verdere vorderingen met dit project!

 

Over mijn koelkast, daar zijn helaas amper vorderingen mee geweest de afgelopen dagen. Tijdens het werken aan het elektrische systeem liep ik constant tegen problemen aan.

Zo had ik 2 oude voedingen liggen waarvan ik er gwn 1 wilde aansluiten, bleek de een niet te werken en de ander niet krachtig genoeg. Zit nu te wachten tot ik ergens voor een prikkie een used voeding kan krijgen.

Een tweede probleem kwam naar voren toen ik mijn thermometer zo wilde aanpassen dat hij het systeem aan/uit kon schakelen afhankelijk van de interne temperatuur. Alleen heeft de thermometer nog steeds een weerstand van ~10 ohm als hij 'open' staat waardoor er, zelfs als die dus zou moeten koelen, voor een voltage drop van 90% zorgt waardoor er maar iets van 0.5V voor het peltier-element over blijft en dat is bij lange na niet genoeg om te koelen. Terug naar de tekentafel dus.

 

5 minutes ago, mikat said:

En hoe zou ik het peltier element op 230V aansluiten? heb je een link naar een apparaat dat het kan regelen?

https://tweakers.net/categorie/664/voedingen/producten/:P (of je gaat used)

Die dingen werken over het algemeen op maximaal 15V ofzo dus 12V is perfect en je raadt nooit waar 12V gecombineerd met hoge amperages heel veel gebruikt wordt, bij computers. Gewoon de stroomdraden van het element aan een computer voeding hangen door desnoods de uiteinden in een molex aansluiting te steken en dan werkt het perfect (je kan 12v+gnd gebruiken voor 12v, 12v+5v voor 7v en 5v+gnd voor 5v). Je moet wel zorgen dat, als je een voeding van minder dan 300W hebt, je zorgt voor een single rail voeding, aangezien je bij een multi-rail voeding onder de 300W waarschijnlijk niet genoeg amperes door 1 aansluiting kan trekken.

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, tomaatvk said:

Leuk om te zien dat er hier ook meerdere mensen zijn die dat soort projecten interessant vinden.

 

Het design voor die case ziet er goed uit moet ik zeggen en een mooi idee om het direct te integreren met een kast. Ik heb alleen wel een paar vraagjes, hoe/waar ben je van plan die kast te maken? Voor zover het lijkt wil je ook een acrylen plaat erop zetten of zie ik dat verkeerd en waarom mount je je componenten eigenlijk niet direct in de houten kast i.p.v. in een metalen kast in de houten kast? Je zou daardoor je mogelijkheid verliezen om je mobo rechtop te zetten, maar het lijkt me wel mooier uitzien.

 

M'n vader is vorig jaar een bedrijf begonnen in metaal, dus een paar plaatjes aluminium tot een computerbehuizing laten maken, en die vervolgens door een ander bedrijf (het soort waar je als consument niet binnen hoeft te lopen, maar wel heel goedkoop aan andere bedrijven kan leveren) in zwart te laten eloxeren is voor mij redelijk toegankelijk. Het gaat natuurlijk nog steeds wel wat kosten, maar dat vind ik het wel waard... Het zou inderdaad best makkelijk zijn om gewoon een paar gaatjes direct in de kast te boren en daar de componenten aan vast te zetten, maar dit wordt een stuk mooier; sowieso scheelt het al gigantisch dat je gewoon ruimte hebt om kabels mooi uit het zicht weg te werken, en voor de airflow door de behuizing scheelt het ook enorm. Ik weet nog niet helemaal wat ik met de voorkant ga doen; het liefst heb ik daar natuurlijk een glasplaat, maar als het een iets krasbestendiger versie van plexiglas o.i.d. wordt is dat in principe ook prima.

 

Maargoed, de vragen die jij stelt zijn ook het soort vragen waar ik zelf mee bezig ben, maar het mooie aan SolidWorks is dat je gewoon een model op kan zetten, en dan later nog enorm makkelijk wijzigingen kunt maken als je van gedachten verandert of een beter idee hebt, terwijl dat in andere 3D-modelleerprogramma's veel lastiger is, dus met SW kun je echt bijna ontwerpen terwijl je aan het modelleren bent.

 

Ik ben trouwens sowieso ontzettend veel in SW bezig de laatste tijd; als je een 8C16T-processor hebt dan gaat het zo soepel, en zijn renders zo snel klaar, dat modelleren in SW bijna leuker wordt dan gamen. :P 

Main Rig "Melanie" (click!) -- AMD Ryzen7 1800X • Gigabyte Aorus X370-Gaming 5 • 3x G.SKILL TridentZ 3200 8GB • Gigabyte GTX 970 G1 Gaming • Corsair RM750x • Phanteks Enthoo Pro --

HTPC "Keira" -- AMD Sempron 2650 • MSI AM1I • 2x Kingston HyperX Fury DDR3 1866 8GB • ASUS ENGTX 560Ti • Corsair SF450 • Phanteks Enthoo EVOLV Shift --

Laptop "Abbey" -- AMD E-350 • HP 646982-001 • 1x Samsung DDR3 1333 4GB • AMD Radeon HD 6310 • HP MU06 Notebook Battery • HP 635 case --

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, tomaatvk said:

https://tweakers.net/categorie/664/voedingen/producten/:P (of je gaat used)

Die dingen werken over het algemeen op maximaal 15V ofzo dus 12V is perfect en je raadt nooit waar 12V gecombineerd met hoge amperages heel veel gebruikt wordt, bij computers. Gewoon de stroomdraden van het element aan een computer voeding hangen door desnoods de uiteinden in een molex aansluiting te steken en dan werkt het perfect (je kan 12v+gnd gebruiken voor 12v, 12v+5v voor 7v en 5v+gnd voor 5v). Je moet wel zorgen dat, als je een voeding van minder dan 300W hebt, je zorgt voor een single rail voeding, aangezien je bij een multi-rail voeding onder de 300W waarschijnlijk niet genoeg amperes door 1 aansluiting kan trekken.

Misschien iets te sketchy maar dit lijkt me ook een goede optie en deze zag ik ook een keer op yt https://nl.aliexpress.com/item/Switching-Converter-AC-DC-Power-Supply-Adapter-Transformers-for-LED-Strip-Lights-220V-to-DC-12V/32813041405.html?spm=a2g0z.search0305.4.7.ffhRCU

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, rjfaber91 said:

 

M'n vader is vorig jaar een bedrijf begonnen in metaal, dus een paar plaatjes aluminium tot een computerbehuizing laten maken, en die vervolgens door een ander bedrijf (het soort waar je als consument niet binnen hoeft te lopen, maar wel heel goedkoop aan andere bedrijven kan leveren) in zwart te laten eloxeren is voor mij redelijk toegankelijk. Het gaat natuurlijk nog steeds wel wat kosten, maar dat vind ik het wel waard... Het zou inderdaad best makkelijk zijn om gewoon een paar gaatjes direct in de kast te boren en daar de componenten aan vast te zetten, maar dit wordt een stuk mooier; sowieso scheelt het al gigantisch dat je gewoon ruimte hebt om kabels mooi uit het zicht weg te werken, en voor de airflow door de behuizing scheelt het ook enorm. Ik weet nog niet helemaal wat ik met de voorkant ga doen; het liefst heb ik daar natuurlijk een glasplaat, maar als het een iets krasbestendiger versie van plexiglas o.i.d. wordt is dat in principe ook prima.

 

Maargoed, de vragen die jij stelt zijn ook het soort vragen waar ik zelf mee bezig ben, maar het mooie aan SolidWorks is dat je gewoon een model op kan zetten, en dan later nog enorm makkelijk wijzigingen kunt maken als je van gedachten verandert of een beter idee hebt, terwijl dat in andere 3D-modelleerprogramma's veel lastiger is, dus met SW kun je echt bijna ontwerpen terwijl je aan het modelleren bent.

 

Ik ben trouwens sowieso ontzettend veel in SW bezig de laatste tijd; als je een 8C16T-processor hebt dan gaat het zo soepel, en zijn renders zo snel klaar, dat modelleren in SW bijna leuker wordt dan gamen. :P 

Als je zo'n connecties hebt is dat idd wel heel chill. Helaas mis ik iets van relevante connecties (of computers met kunstmest coating moeten een ding worden).

 

Wat jij zegt met solidworks had ik ook met photoshop (toen ik mijn 3770k net had) en met matlab (toen ik mijn 5820k had en werkend had met dit programma), moet ook nog eens kijken naar 3d modelling software idd. Ze bieden op mijn uni gratis SolidWorks licenses aan, maar helaas op je daadwerkelijk daar zijn om toegang tot de installer te krijgen (een VPN alleen werkt niet). Ik ga me denk ik eens onderzoeken of het mogelijk is een workaround te creeren om het toch thuis te installeren op mijn desktop.

19 minutes ago, mikat said:

Dat zou ook zeker werken, alleen mis je daar de optie om voor andere voltages dan 12V te gaan en shipping time lijkt me daar ook niet chill van, used voedingen lijkt me een beter idee tbh. Ben atm bezig aan het proberen eentje te regelen voor €15-20 en dan is dat gelijk eentje van 400-600W.

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tomaatvk said:

Wat jij zegt met solidworks had ik ook met photoshop (toen ik mijn 3770k net had) en met matlab (toen ik mijn 5820k had en werkend had met dit programma), moet ook nog eens kijken naar 3d modelling software idd. Ze bieden op mijn uni gratis SolidWorks licenses aan, maar helaas op je daadwerkelijk daar zijn om toegang tot de installer te krijgen (een VPN alleen werkt niet). Ik ga me denk ik eens onderzoeken of het mogelijk is een workaround te creeren om het toch thuis te installeren op mijn desktop.

Ah ja, de Student Licences; die hebben ze bij mij op de HAN ook, en ze zijn inderdaad gratis. Je moet ze alleen wel elk jaar opnieuw activeren, dus dat is ontzettend vervelend, en ik gebruik nu gewoon een torrent-versie, maar als je persé alles legaal wil hebben dan moet je haast wel voor zo'n Student Licence gaan, want als je zelf een licentie wil kopen dan ben je ineens heel veel geld lichter...

Main Rig "Melanie" (click!) -- AMD Ryzen7 1800X • Gigabyte Aorus X370-Gaming 5 • 3x G.SKILL TridentZ 3200 8GB • Gigabyte GTX 970 G1 Gaming • Corsair RM750x • Phanteks Enthoo Pro --

HTPC "Keira" -- AMD Sempron 2650 • MSI AM1I • 2x Kingston HyperX Fury DDR3 1866 8GB • ASUS ENGTX 560Ti • Corsair SF450 • Phanteks Enthoo EVOLV Shift --

Laptop "Abbey" -- AMD E-350 • HP 646982-001 • 1x Samsung DDR3 1333 4GB • AMD Radeon HD 6310 • HP MU06 Notebook Battery • HP 635 case --

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, rjfaber91 said:

Ah ja, de Student Licences; die hebben ze bij mij op de HAN ook, en ze zijn inderdaad gratis. Je moet ze alleen wel elk jaar opnieuw activeren, dus dat is ontzettend vervelend, en ik gebruik nu gewoon een torrent-versie, maar als je persé alles legaal wil hebben dan moet je haast wel voor zo'n Student Licence gaan, want als je zelf een licentie wil kopen dan ben je ineens heel veel geld lichter...

Heerlijk die student licenses ja, mijn mathematica licentie was echt hell om te vernieuwen. Gelukkig zijn ze niet zo'n bitch bij matlab en hoef ik dat niet te verversen voor het komende anderhalf jaar. Als het op adobe producten aankomt, heb daar ook een student license van maar gebruik ook gewoon een gepirate versie van op mn desktop puur en alleen omdat ik photoshop uit 2014 chiller vindt dan die uit 2017. Moet mss ook maar eens gaan kijken naar een crack voor sw idd.

 

Vandaag met al die releases van nieuws over de nieuwe hexacores van intel en volgensmij weet ik al wat mijn volgende CPU upgrade wordt. Ik zit atm op een hexacore 5820k en die bevalt me zeer al merk ik af en toe dat, zelfs op 4.5GHz hij toch tekort schiet op single core en dat zelfs 12 threads nog niet genoeg zijn voor sommige parallelle tasks die ik soms wil runnen. Heb ook ff een 7700k@5.0GHz gehad en die extra singlecore was niet voldoende om tegen het verlies van die extra cores op te boxen. Waarschijnlijk ga ik me dus voor de toekomstige semi-confirmed 8-core intel cpu's voor het aankomende z390 platform die binnen een jaar uit zouden moeten komen. En ja, ryzen is geweldig, maar gewoon niet genoeg single core performance voor mij en het lackt echt aan overclock plezier door de hard cap op 3.9-4.1GHz.

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, mikat said:

Als ik het goed herrinner stonden we boven german talk en nu staan ze 1975 replies boven ons

dit laten wij toch niet zomaar gebeuren?

Ik weet niet meer, stonden we echt voor of kwamen we gwn dicht in de buurt met een paar honderd replies? (page 666 btw :P)

 

Zat vandaag ook weer ff verder te kijken naar het electrical system van mn koelkastje, blijkbaar is al dat werk uberhaupt niet nodig. Na in totaal 12 uur aan tests blijkt dat, bij 5V, er een verschil tussen de binnen en buiten temperatuur is van 14-15°C ongeacht de kamertemperatuur. Dat betekent dat zolang ik mn kamer boven de 15 houdt (ik heb het daar nog nooit onder zien duiken behalve toen ik dat bewust deed bij OC sessies) het geen temperatuur probleem is dat 24/7 te laten draaien en met het luttele stroomverbruik van 35W is dat ook nog eens geen probleem als het continu aanstaat (misschien met PSU inefficiency+fans is het 50W). De reden dat ik 24/7 prefereer is omdat ik dan een thermal mass erin kan laten staan en dat hij dus sneller op temperatuur is als ik er iets nieuws in plaats zoals een zekere vloeistof, veelal verpakt in bruine glazen containers in eenheden van 33cl.

 

Heb alleen dat de buiten fan zelfs op 7v nog hoorbaar geluid maakt als het stil is en heel af en toe dat ik een tik hoor en dat is gewoon een druppel water die van het koelblok in de kast afvalt en de onderplaat raakt xD

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Waarom zijn budget PC kasten zo goed tegenwoordig? De Phanteks P300 ziet er best wel netjes uit, alleen een beetje jammer dat de meeste kasten hun 3,5" bay drives zo slecht zijn tegenwoordig..

Ik ben toch niet rijk genoeg om SSD only te gaan!

"We're all in this together, might as well be friends" Tom, Toonami.

 

mini eLiXiVy: my open source 65% mechanical PCB, a build log, PCB anatomy and discussing open source licenses: https://linustechtips.com/topic/1366493-elixivy-a-65-mechanical-keyboard-build-log-pcb-anatomy-and-how-i-open-sourced-this-project/

 

mini_cardboard: a 4% keyboard build log and how keyboards workhttps://linustechtips.com/topic/1328547-mini_cardboard-a-4-keyboard-build-log-and-how-keyboards-work/

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, Minibois said:

Waarom zijn budget PC kasten zo goed tegenwoordig? De Phanteks P300 ziet er best wel netjes uit, alleen een beetje jammer dat de meeste kasten hun 3,5" bay drives zo slecht zijn tegenwoordig..

Ik ben toch niet rijk genoeg om SSD only te gaan!

Enthoo Pro ftw! Phanteks kan echt enorm mooie behuizingen maken, maar ze hebben er nog geen enkele gemaakt (behalve de belachelijk dure dan) die zo praktisch is als de Enthoo Pro; drie keer 5.25", zes keer 3.5" en drie keer 2.5", twee mogelijkheden voor een waterkoelingsreservoir, tien fan slots, fan filters aan de voor-, onder- en bovenkant en onder de PSU, body panels die allemaal met schroeven i.p.v. popnagels vastzitten, een bijna eindeloos aantal ogen om met tiewraps of klittenband-dingen kabels vast te binden, en een keurig doosje met meer extra reserveschroeven dan je ooit nodig zal hebben; probeer dat allemaal maar eens op een andere behuizing van rond de €100 te vinden; en dan ziet de Enthoo Pro er ook nog eens helemaal niet slecht uit...

Main Rig "Melanie" (click!) -- AMD Ryzen7 1800X • Gigabyte Aorus X370-Gaming 5 • 3x G.SKILL TridentZ 3200 8GB • Gigabyte GTX 970 G1 Gaming • Corsair RM750x • Phanteks Enthoo Pro --

HTPC "Keira" -- AMD Sempron 2650 • MSI AM1I • 2x Kingston HyperX Fury DDR3 1866 8GB • ASUS ENGTX 560Ti • Corsair SF450 • Phanteks Enthoo EVOLV Shift --

Laptop "Abbey" -- AMD E-350 • HP 646982-001 • 1x Samsung DDR3 1333 4GB • AMD Radeon HD 6310 • HP MU06 Notebook Battery • HP 635 case --

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Minibois said:

Waarom zijn budget PC kasten zo goed tegenwoordig? De Phanteks P300 ziet er best wel netjes uit, alleen een beetje jammer dat de meeste kasten hun 3,5" bay drives zo slecht zijn tegenwoordig..

Ik ben toch niet rijk genoeg om SSD only te gaan!

Ik weet niet of ik zou zeggen dat ze tegenwoordig perse goed zijn, maar niet zo slecht als eerst iig. Dat van 3.5" bays kan ik me wel voorstellen eigenlijk. Zelfs in veel budget builds stoppen mensen SSD's als boot drive en zolang je dingen als chrome gewoon daarop installeert zal de HDD die je daarnaast hebt veel op idle staan waardoor het amper uitmaakt hoe goed je 3.5" bay is, als die dr maar is.

51 minutes ago, rjfaber91 said:

Enthoo Pro ftw! Phanteks kan echt enorm mooie behuizingen maken, maar ze hebben er nog geen enkele gemaakt (behalve de belachelijk dure dan) die zo praktisch is als de Enthoo Pro; drie keer 5.25", zes keer 3.5" en drie keer 2.5", twee mogelijkheden voor een waterkoelingsreservoir, tien fan slots, fan filters aan de voor-, onder- en bovenkant en onder de PSU, body panels die allemaal met schroeven i.p.v. popnagels vastzitten, een bijna eindeloos aantal ogen om met tiewraps of klittenband-dingen kabels vast te binden, en een keurig doosje met meer extra reserveschroeven dan je ooit nodig zal hebben; probeer dat allemaal maar eens op een andere behuizing van rond de €100 te vinden; en dan ziet de Enthoo Pro er ook nog eens helemaal niet slecht uit...

Als je het gaat hebben over praktische cases vind ik toch dat de thermaltake core p5 een honorable mention verdient. Hij mist dan misschien een 5.25" bay en de hoeveelheid kabels die je kwijt kan is niet oneindig (wel meer dan in een standaard case), maar alles is zo toegankelijk als maar kan, compatability is oneindig, waterkoeling kan hoe je wilt, enz. Je moet wel zorgen dat de ruimte niet al te stoffig is want hij heeft geen fan filters (hier voldoet mijn kamer aardig aan en heb hem (de core p3 versie) tot nu toe pas 1 keer lichtelijk schoongemaakt als in, stofzuiger langs mn rad halen en over de rest heen blazen). Ook kost die dan wel €140. Hij heeft er ook leuk een vesa mount opzitten. Als je een paar opties qua bouwruimte voor waterkoeling, een paar drive mounts en een extra optie om je psu te mounten op wil geven kan je beter voor de p3 gaan die maar 110 kost en een stuk fijner is qua formaat, maar nog steeds vol qua opties.

Someone once said: "Having a rollercoaster on a PC would be epic"

So threw a rollercoaster on my K'nex PC: Project Dragon Khan- K'nex rollercoaster PC build

 

Link to comment
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×